Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


nagy fogyasztású autók

2010.06.23

 

El szokott rajta gondolkozni, hogy mikor hova idul? Eltervezi az útvonalát, végiggondolja, hogy mehetne e rövidebb útvonalon is? Muszáj két autó a családnak, amikor mindkettővel egy ember utazik? Ha már egyedül használja, nem lenne elég egy kis fogyasztású picike??

                   

 

Mindíg a környezetünk véleményére adunk, mert ilyen világban élünk.. A ruházatunk, az autónk alapján ítélnek meg az emberek. Minél nagyobb, minél szebb, minél benzinzabálóbb autónk van, annál jobban érezzük magunkat a volán mögött. (tisztelet a kivételnek) Pedig elgondolkodhatnánk, miért van ez így. Tényleg az a fontos, hogy a külvilág felé mit mutatunk? Vagy csak a kisebbségi komlexusunkat akarjuk így legyőzni? Nos, ettől nem lesz jobb..

Amikor eljött a pillanat, hogy munkám miatt autót kellett vásárolnom, fél évig vaciláltam a dolgon. Számomra nem a külső volt a lényeg, hanem a praktikusság, a kis méret, a környezetvédelem, és az alacsony fogyasztás. Így esett a választásom egy kis Smart-ra, dízelverzió, a világ legkisebb fogyasztású és emissziójú autója, belső égésű motorral. És nem csak ebben környezetbarát: műanyag elemekből áll, mely előállítása szintén környezetbarát módon történik, újrahasznosítható. Nos, ameddig nem kiforrott még az elektromos autó, addig számomra csak ez az autó létezik, megfontolva, mikor/miért használom.. Persze várom már az elektromos verziót.. J

Egy felmérés szerint, melyben 13.500 embert kérdeztek meg, tízből hatan szívesebben választanának környezetbarát autót a benzinüzemű helyett, ha anyagilag megtehetnék. A megkérdezettek harmada úgy nyilatkozott, hogy inkább gyalogol, biciklizik vagy tömegközlekedik, de nem csupán azért, hogy spóroljon az üzemanyagköltségen, hanem mert aggódik a környezetért is!!

Ez a felmérés már elég bíztatónak tűnik, reméljük elérhető áron kínálják majd az autókat, és környezetbarát módon oldják majd meg a feltöltését is, mondjuk napelemes parkolóházakkal..

És abban is reménykedjünk, hogy az állam majd nem bénítani fogja ezek működését különféle adókkal, stb., hanem támogatja az ilyen autót használó embereket!

 

Addig is sétáljunk, biciklizzünk sokat, és felejtsük el a benzinzabáló dzsippeket és társait!!

                 

Már a 2007-es IPCC-jelentés legborúlátóbb forgatókönyvei is optimistának tűnnek.

Az ENSZ Környezetvédelmi Programjának (UNEP) tett beszámolója szerint a globális klímaváltozás mértéke és üteme túllépett a világszervezet Éghajlatváltozási Kormányközi Testületének (IPCC) 2007-es jelentésében vázolt legborúlátóbb forgatókönyveken is.
Olyan események, amelyek lezajlását a tudományos előrejelzések a távolabbi jövőre tették, már most bekövetkeznek vagy a közeljövőben várhatóan megtörténnek - emelik ki az utóbbi három évben publikált mintegy 400 tudományos cikk tartalmát összefoglaló tanulmányban.

Az egyik ilyen esemény a gleccserek, jégsapkák vártnál gyorsabb olvadása. A grönlandi jégtakaró olvadásának 2007-ben mért üteme például 60 százalékkal meghaladja az 1998-as szintet, míg a trópusi és mérsékeltövi hegyi gleccserek olvadása a Föld lakosságának nem kevesebb mint 20-25 százalékát érinti az ivóvíz, az öntözés és a vízerőművek révén. A fejlemények nyomán néhány tudós már arról beszél, hogy a tengerek szintje várhatóan két méterrel fog emelkedni 2100-ig. A becslések 0,8 méter és 2 méter között szóródnak, szemben a 2007-es IPCC-jelentésben foglalt 18-59 centiméterrel, igaz, az utóbbiban nem vették figyelembe a jégsapkák olvadási ütemének növekedését az egyetértés hiánya miatt.


Magának a felmelegedésnek a mértékét - az üvegházgázok folyamatosan növekvő koncentrációja miatt - egyes tudósok már 1,4 és 4,3 Celsius fok közé teszik az iparosodás előtti szinthez képest. Ez a mérték meghaladja azt az 1-3 fokos melegedési ütemet, amelyet a jelenlegi tudományos konszenzus határértéknek vagy billenési pontnak (tipping point) tekint számos természeti rendszer esetében. Egy-három fokos melegedés mellett várhatóan teljesen eltűnik a Jeges-tenger nyári jégborítása, maradéktalanul elolvadnak a Himalája gleccserei és a grönlandi jégtakaró. 

A legfrissebb tudományos eredmények azonban mindezek ellenére még mindig azt sugallják, hogy a klímaváltozás legkatasztrofálisabb következményei elkerülhetők, ha "azonnali, összehangolt és döntő" lépések születnek az üvegházhatású gázok kibocsátásának korlátozására és a legsérülékenyebb országok alkalmazkodásának támogatására. A Climate Change Science Compendium 2009 (Klímaváltozási Tudományos Összefoglaló 2009) című tanulmányt kevesebb mint 80 nappal a meghatározó jelentőségű koppenhágai ENSZ-klímacsúcs előtt hozták nyilvánosságra. A tanulmányhoz írt előszavában Ban Ki Mun, az ENSZ főtitkára úgy fogalmaz:

"Ez a jelentés ébresztőt fúj. A habozás ideje lejárt".

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.